Puloverul urat de Craciun a parcurs un drum lung, dar nu neaparat in bine.

Nu mai este un cadou jenant de la o ruda bine intentionata, acum ceva ce multi oameni aleg sa cumpere ca o sursa de bucurie. Puteti achizitiona un pulover urat de Craciun care il arata pe Mos Craciun folosind un horn pe post de comoda, un pulover cu fata lui Taylor Swift sau un pulover cu un om de zapada care arunca bere. Daca va simtiti incantati, puteti face curatenie intr-un costum urat de Craciun din doua piese.

Inainte de a fi comercializate, totusi, puloverele urate de Craciun erau ceva de indurat . Ganditi-va la Mark Darcy uitandu-se cu privirea la Bridget Jones intr-un salopet cu ren sau la copiii Weasley care trag de seturile lor personalizate initiate. Astazi, tricotajele lipicioase sunt doar o alta tendinta produsa in masa, desi cu pisoi colindati si T-rex tridimensionale.

Ca si in cazul majoritatii articolelor noutati, sunt si teribile pentru planeta. Hubbub, o organizatie nonprofit din Londra, numeste puloverele urate de Craciun „unul dintre cele mai proaste exemple de fast fashion”. Majoritatea sunt derivate din plastic, se spune, iar 40% dintre britanici le poarta o singura data. Cu toate acestea, oamenii nu se pot satura de ele. Hubbub estimeaza ca cumparatorii din Marea Britanie vor cumpara aproximativ 12 milioane de pulovere in acest an, in ciuda faptului ca detin aproximativ 65 de milioane de la Craciunul trecut.

Intr-adevar, puloverele urate de Craciun sunt „o afacere mare” in aceasta perioada a anului, spune Venetia Fryzer, analist la Edited, o platforma de analiza de retail. Ofertele de la retailerii de masa precum Macy’s si JC Penney, spune ea, au crescut cu 42% fata de anul trecut. Oportunitati de licentiere abunda: puteti cumpara pulovere urate de Craciun Star Wars si pulovere urate de Craciun Fortnite . Chiar si companiile pe care nu le asociati cu imbracaminte, precum Whataburger si Popeyes, si-au lansat propriile versiuni. Red Lobster ofera unul cu un buzunar cangur izolat pentru a pastra faimosii sai biscuiti cheddar. Maruchan juxtapune fulgii de nea cu cupe de ramen. Iar Brita isi foloseste puloverele pentru a numi apa imbuteliata „ho ho farsa”.

Cu siguranta, atractivitatea unor astfel de pulovere este de netagaduit. In ciuda partii „Craciun” a numelui lor, ei sunt, in cea mai mare parte, agnostici din punct de vedere religios si politic. O lala-llama cu o palarie de Mos Craciun si o limba clatinitoare nu este de natura sa incite la cearta la masa. Mai presus de toate, sunt menite sa fie pline de umor. Cu siguranta, in peisajul sociopolitic volatil de astazi, ne-ar putea folosi un pic de ras? Putina usurare?

„Multi oameni le vad ca pe un pic de distractie festiva”, spune Neil Saunders, director general de retail la firma de analiza GlobalData. Marcile pot profita de tendinta, spune el, dar si ele cauta doar sa intre in legatura cu consumatorii intr-un mod „distractiv si captivant”.

Tocmai cu ideea de distractie, puloverul de Craciun a castigat pentru prima data proeminenta dupa austeritatea sumbra a celui de-al Doilea Razboi Mondial, spune Moya Luckett, un istoric de moda si media care preda la Universitatea din New York. La inceput, hidoasa lor era subiectiva; se bazau pe modele traditionale, adesea elaborate, nordice si Fair Isle. Apoi oamenii au inceput sa adauge bobble-uri. Si beteala. In Marea Britanie natala a lui Luckett, prezentatorii de televiziune purtau adesea vesele alpine stridente, cunoscute si sub denumirea de „pulovere cu clopotel”, intr-un „mod glumet” pentru a atrage familiile si a se distinge intr-o lume pre-social-media. O unda similara s-a intamplat peste iaz. Cu siguranta, Andy Williams, gazda cantatoare a multor evenimente speciale televizate de Craciun, nu a vazut niciodata un pulover cu fulgi de zapada pe care sa nu i-ar fi placut (sau sa nu poata purta).

Puloverele urate au ajuns in curentul mainstream candva in anii ’80, multumita – sau nu – alegerilor vestimentare nefericite ale tatilor din cultura pop precum Clark Griswold. Cu foamea de nostalgie care nu da semne de incetinire, iar moda standard se confrunta cu o renastere, spune Fryzer, nu este de mirare ca aceste pulovere s-au intors cu o razbunare.

Astazi, o cautare pe Google pentru „pulover de Craciun urat” atrage 19 milioane de rezultate. Petrecerile urate cu pulovere de Craciun sunt de furie, la fel si zilele urate cu pulovere de Craciun la locurile de munca si la scoli. Jimmy Fallon, gazda emisiunii The Tonight Show , are un spot recurent numit „The 12 Days of Christmas Sweaters”. Organizatia de caritate Salvati Copiii organizeaza anual o Ziua Jumper de Craciun pentru a-i determina pe oameni sa poarte cele mai jenante pulovere pentru a strange fonduri. (Sloganul sau: „Fa lumea mai buna cu un pulover.”)

Puloverele urate de Craciun, de fapt, au devenit o adevarata industrie, cu site-uri web dedicate, umpland orice lacune pe care un drum catre mall nu le poate rezolva.

Dar, in timp ce saritorii de altadata ar fi putut fi tricotate de matusa strabuneasca a cuiva, aceasta recolta actuala este mai probabil sa provina din tari precum Cambodgia sau Bangladesh, care au forta de munca anonima ieftina, protectia lucratorilor slaba si o supraveghere mai proasta.

Nici aceste pulovere (sau hanorace, imprimate cu cusaturi false tricotate) nu sunt facute pentru longevitate. Din cauza calitatii lor slabe, multe dintre cele care inunda piata second-hand nu ajung sa fie revandute.

Gropile de gunoi din lume sunt pline de haine nedorite. Din cele 53 de milioane de tone metrice de fibre folosite pentru producerea imbracamintei in fiecare an, 73% sunt fie depozitate, fie incinerate. Anual, americanul mediu arunca 81 de kilograme de imbracaminte. Cea mai mare parte este aruncata in subteran, unde se descompune incet pentru a elibera metan, un gaz cu efect de sera de aproximativ 30 de ori mai puternic in captarea caldurii decat dioxidul de carbon. Industria de imbracaminte si incaltaminte reprezinta deja 8,1% din emisiile globale de gaze cu efect de sera, ceea ce este la fel de mult ca impactul total asupra climei al intregii Uniuni Europene si mai mare decat toate zborurile aeriene internationale si calatoriile maritime combinate.

Daca continuam cu modul nostru de consum prin pompare si descarcare, productia de textile ar putea consuma mai mult de 25% din bugetul mondial de carbon pana in 2050, prezice Fundatia Ellen MacArthur.

Un pulover urat de Craciun, purtat pentru a chicoti si apoi aruncat deoparte, poate sa nu provoace sau sa sparga criza climatica, dar este un microcosmos al unei probleme mai mari.

Mai este si problema microplasticelor. Puloverele contemporane de Craciun tind sa fie fabricate din materiale sintetice derivate din combustibili fosili, cum ar fi acril, poliester si nailon, care se desprind de fibre microscopice atunci cand sunt spalate. Deoarece sunt mai mici de o cincime de inch, aceste fragmente minuscule de plastic aluneca pe langa filtrele de apa uzata din statiile de canalizare pentru a patrunde in rauri, lacuri si oceane.

Pana la 51 de trilioane de particule de microplastic – „de 500 de ori mai multe decat stelele din galaxia noastra” – patrund in mari, conform Programului Natiunilor Unite pentru Mediu. Mai mult de o treime provine din textile sintetice.

Cercetatorii au descoperit microplastice in apa de baut, sare de mare, slot de gheata arctica si tractul gastro-intestinal la aproape toate speciile de pesti, balene, broaste testoase si pasari marine. Un studiu din 2011 a descoperit microfibre in 85% din resturile produse de om de pe tarmurile de pe intreaga planeta. Nici macar caca umana nu a fost crutata.

Cand vine vorba de varsare, acrilicul – cel mai popular dintre materialele urate pentru pulovere de Craciun, este de departe cel mai rau din grup. In 2016, oamenii de stiinta de la Universitatea Plymouth au descoperit ca acrilul a descarcat aproape 730.000 de fibre per spalare, de aproximativ 1,5 ori mai multe decat poliesterul si de cinci ori mai mult decat amestecul de poliester-bumbac.

Daca trebuie sa beneficiati de un pulover de Craciun (sau un pulover Hanukkah sau un pulover Kwanzaa), Annie Gullingsrud, un strateg cu design circular, va recomanda sa vizitati magazine de caritate precum Goodwill, care sunt inundate de aruncari festive si scoate frecvent rafturile lucruri in aceasta perioada a anului. (eBay, Poshmark si Etsy, de asemenea, sunt o multime de pulovere second-hand si de epoca.) Sau puteti merge pe calea scolii vechi si puteti sa va tricotati sau sa coaseti propriile dvs., de preferinta din fibre naturale, care sunt mai susceptibile sa se degradeze atunci cand scapa. in mediu.

Si daca spiritul te misca, poti chiar sa-i pui un clopotel.

„A cauta pulovere vechi, cu adevarat cool, este un act de creativitate”, spune ea. „A cumpara ceva dintr-un magazin este un pic lipsit de suflet.”